Sunday, 6 July 2014

Hikmah Allah tu sweet

Salam.


Ibu selalu ingatkan aku .
Walau kat mana Allah hantar kita kat sesuatu tempat
mesti ada hikmah.

Berkali-kali gak--
aku yakinkan otak aku yang memang lack gila confidence ni
nak bawak diri dalam crowd
In sha Allah semuanya okay je

So far even tak banyak pun lah tempat yang aku pergi
memang betul apa ibu cakap.

peh
apehal cara cakap macam third-culture-kid duh
hahaa shoot . tak aku bukan

Kadang-kadang Allah hantar kita kat sesuatu tempat tu
sebab nak bagi kita kesedaran
nak bagi otak tau pikir
mana betul mana salah

eh?

Masa aku kat Alam megah , contoh
aku experience benda yang manis je
pokoknya aku tak pernah rasa pahit
slack sikit masa izzati ngan izzah pindah
tu je
hahaa

masa tu ingat hidup ni senang je.
heh tak.

Then , Allah hantar aku pergi penang.
Masuk asrama
jauh gak lah kan
memang kalau tiap kali cuti tu
bukan selalu dapat balik
dapat peluk cium ibu ayah
T___T
sadis

Jujur aku cakap aku tak pandai mana pun
sampai layak masuk sbp
sumpah.
aku jadi pemalas tegar.
sebab tu spm down sikit

Tapi aku nampak kenapa Allah hantar aku pergi sana
apa?

Nak bagi aku rasa apa makna obstacle
nak hidup kat dunia ni
yang banyak sangat duri
bukannya semua senang je
macam aku selalu rasa kat alam megah

kalau ikutkan nampak aku cool je duduk sana
padehal?
dalam hati aku sumpah--
rasa nak jerit kat sana
rasa nak campak barang-barang
rasa nak maki hamun semua

betapa 'susah'
masa memula nak belajar berdiri
pakai kaki sendiri
dekat tempat yang penuh duri

jauh.
guna banyak duit.
homesick
aku tak pandai mana
salu gagal
aku tension gila.

itu duri--nya.

Kira kat sana
memang aku belajar gilagila
nak hidupkan kuat dalam diri
nak ajar diri
nanti kalau masuk u pun kena berdikari jugak.

bila mana aku tengok parents kawan-kawan kat sana
datang bawak makanan
dapat peluk cium
dapat mengadu isi hati
dapat tengok muka mak ayah dorang

subhanallah.
itu sumpah waktu paling kritikal bagi hati aku.

bila aku tak dapat tengok ibu ayah sampai dua bulan lamanya
langsung tanpa khabar berita
sakit dia kira tahap hell weh
kat asrama aku haram nak bawak phone memang kalau warden tau
berkecai kena hempap bata
sebab aku kp aku penah tengok

okay aku tipu
aku memang pernah bawak jugak
sampai kena rampas even aku pengawas
so what?

aku takde duit nak call ibu ayah
ko tau apa?
mak bapak ko datang tiap bulan
ko tau apa?
mak bapak ko datang bawak makanan
aku sampai puasa sunat banyak hari sebab takde duit
ko tau apa?
aku tanya--
ko tau apa?

Tapi aku pegang kata pengetua
walau kat mana-mana tempat kita pergi merantau ke
carilah kebaikannya.

heh ni aku nak cakap
only in asrama tau
dapat merasa prank masa birthday
hahahahhaahahahhaha
mandi tengah malam
pehhh nostalgia gila bila ingat balik hahahahhaha
rindu.

the rest is history.
masuk asrama cuba rasa.

so , dua tahun.
dua tahun je pun
sampai kebal hati aku
aku suntik banyak sangat ubat bius
kebas memula. banyak kali--
kebal jadinya.


Habis dua tahun yang memula perit
kepada pengakhirannya yang boleh tahap membanggakan.
bila dah habis tu
ko akan rasa eyy not bad pun. haha


kira aku berterima kasih kat kawan kawan asrama aku
yang banyak ajar aku macam mana nak jadi kuat
baik dalam cara positif atau negatif
haha k gurau je wehhh

tu cerita kat asrama.
 lepas tu?

PLKN.
sumpah , dalam banyak banyak momen dalam hidup aku
tempat aku pergi
orang aku pernah jumpa

PLKN paling terbaik .
walau cuma 3 bulan.

sekalipun,
aku tak pernah menangis sebab homesick
sebab kawan
sebab rasa tension

tak pernah.

sama-ada hati aku kebal sangat
sebab dah biasa berpisah ngan ibu ayah
atau--
kat sana terlalu manis momennya
dengan orang yang baik baik

entah.

3 bulan?
dengan orang yang aku-langsung-tak-pernah-kenal
tak-pernah-tau-latar-belakang-dia
tak-tau-perangai-dia

semua tu langsung
tak jadi masalah
to break the ice antara kitorang.

penat-tahap-paling-tak-ingat
macam mana pun
sumpah itu indah
sebab kitorang teguh sama-sama

For the first time aku dapat rasa
bila kawan kawan saling sayang menyayangi antara satu sama lain
for Allah's sake .

Eyyyyy berbunganya ayat aku hahaa.
ah cut the crap.

Lepas ni mana pulak arah aku?
Uitm Seri Iskandar.
bulan sembilan kang.
cuak jangan cakap
kadang tu shortbreath aku bila pikir.

Haihlaaaaaaaaaa takut .
satu je aku nak.

nak kawan susah senang.
in sha Allah .


nota kaki:

Kawan alam megah.
Thanks bagi aku pengalaman manis 
aku takkan lupaaa 
zaman remaja zaman nakal zaman jahiliyah
kekekekkeeke.
almost 6 years of friendship ! 

Kawan Tun syed
yang ajar aku macam mana nak survive .
macam mana nak kuat.
no words can describe how thankful i am.
dari sudut hati aku paling deep
terima kasih sangat-sangat . 
keep in touch hokehhh.

Kawan PLKN , 
couldn agree more.
the best . 
let's love each other until Jannahhhhhhhh yeahhhhhhhhhhh .


bakal-kawan-Uitm nanti
jommmmmm jadi geng sekepala????

hahahahahahahahahaahaahha


kbai